Główne cele komunikacyjne:
Odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STI, takich jak:
- zakażenia lub jego braku nie da się rozpoznać po wyglądzie – tylko test w kierunku HIV daje wiarygodną odpowiedź na to pytanie;
- w czasie ciąży, porodu lub podczas karmienia piersią, matka zakażona HIV, która nie wie o swoim zakażeniu, może zakazić swoje dziecko – badanie w kierunku HIV jest zalecane każdej kobiecie ciężarnej i jest bezpłatne w ramach NFZ. Wykrycie HIV i włączenie leczenia antyretrowirusowego (ARV) u matki sprawia, że ryzyko zakażenia dziecka jest bliskie zeru;
- nie można zakazić się HIV od psów, kotów czy innych zwierząt – wirus przenosi się wyłącznie z człowieka na człowieka;
- wbrew obiegowej opinii na ryzyko zakażenia HIV narażeni mogą być wszyscy – każda osoba mająca kontakt seksualny z partnerem, który nie wie czy jest zakażony lub podejmująca inne ryzykowne zachowania jest narażona na zakażenie.
Zwiększenie świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
- wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV;
- wykonując prosty bezpłatny, anonimowy test, można szybko dowiedzieć się, czy jest się osobą zakażoną;
- test na HIV – bezpłatnie, bez skierowania i anonimowo – można zrobić w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD). Adresy i godziny otwarcia: https://aids.gov.pl/pkd/.
Wzmocnienie wiedzy, że osiągnięcia współczesnej medycyny pozwalają obecnie na skuteczne leczenie osób zakażonych i prowadzenie przez nich normalnego życia – korzystając z nowoczesnej, bezpłatnej dla pacjenta, terapii antyretrowirusowej (ARV) z HIV można żyć wiele lat.
Upowszechnienie informacji o stronie internetowej Krajowego Centrum ds. AIDS: aids.gov.pl, w tym o możliwości skorzystania z poradni internetowej oraz o bezpłatnym telefonie zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.
Zaplanowane działania:
-
- 1. Usługa wynajmu zew. tablic informacyjnych tzw. Citylightów, o rozmiarach 1,2×1,8 m, umieszczonych gł. na przystankach komunikacji miejskiej, ale też w najbardziej uczęszczanych miejscach miast takich jak pasaże handlowe, deptaki, dworce kolejowe wraz z wydrukiem, montażem, ekspozycja i demontażem oraz utylizacją 5. plakatów kampanijnych:
- termin: 16-30/11/2020 r.
- liczba nośników: 500 nośników w 13 województwach.
-
- 2. Usługa przeprowadzenia działań informacyjno-edukacyjnych pn. „Czy wiesz, że…” z wykorzystaniem gazet regionalnych:
- termin: 30/11-06/12/2020 r.
- zamieszczenie plakatu kampanijnego, z treścią, że HIV nie można rozpoznać po wyglądzie, w drukowanych wydaniach gazet regionalnych na terenie całej Polski, w dniu 27/11/2020 r.;
- zamieszczenie artykułu dotyczącego profilaktyki HIV/AIDS/STI w serwisach internetowych gazet regionalnych – w terminie: 30/11 – 06/12/2020 r.
-
- 3. Usługa przeprowadzenia zintegrowanych działań informacyjno-edukacyjnych pn. „Czy wiesz, że…”, z wykorzystaniem sieci internet:
- termin: 04-14/12/2020 r.
- social media (Facebook, Instagram) – przy współpracy z ambasadorkami tegorocznych działań: Natalią Tur (blog https://www.nishka.pl/), Wiolą Wołoszyn-Matka Wariatka (blog https://wiolawoloszyn.pl/);
- sieci reklamowej Google Display Network (GDN) – wyświetlanie reklam banerowych i displayowych na stronach internetowych i w aplikacjach, które należą do sieci reklamowej lub są dla niej partnerami;
szeroko zasięgowych portali informacyjnych, takich jak: Wp.pl, Onet.pl. Na stronach głównych ww. portali wyświetlą się graficzne bannery odsyłające na stronę KC ds. AIDS: https://aids.gov.pl/.